Bijnieruitputting en vitaminen

PijnOnze hedendaagse maatschappij staat in het teken van stressen, haasten en veel drukte. Veel mensen hebben een drukke baan en combineren dit nog met de opvoeding van de kinderen en een druk sociaal leven. Het ervaren van stress is tegenwoordig onderdeel van het dagelijkse leven.

Van nature is ons lichaam uitgerust met een mechanisme voor stress (fight-or-flight). De bijnieren zijn een belangrijk onderdeel van dit mechanisme en kunnen goed overweg met korte perioden van stress, echter zijn de bijnieren niet opgewassen tegen chronische stress, oftewel stress op dagelijkse basis en voor langdurige perioden. Na jaren van stress en een gehaast leven kunnen de bijnieren uitgeput raken, met als gevolg dat er klachten optreden.

Enkele belangrijke symptomen zijn:

  • Niet bestand zijn tegen stress
  • Snel moe zijn
  • Slecht slapen en moeilijk inslaap vallen
  • Slecht geheugen

Het herstel!

Gelukkig kunnen de bijnieren zichzelf herstellen, echter gaat dit niet vanzelf. Hierbij is het belangrijk dat u als eerste de oorzaak van de bijnieruitputting aanpakt. Daarnaast is het zeer belangrijk dat u voldoende rust neemt en gezond gaat eten, waarbij gezonde vetten erg belangrijk zijn. Daarbij kunt u het beste meerdere kleine maaltijden eten, in plaats van 3 grote maaltijden per dag. Het herstel van de bijnieren is helaas een langdurig traject met ups en down. Gemiddeld duurt het 24 maanden voordat iemand hersteld is van bijnieruitputting. Een van de belangrijkste onderdelen van het herstel is voldoende slaap. Aanbevolen wordt om minimaal 8 uur per dag te slapen, waarbij het belangrijk is dat u er ‘s avond niet al te laat in ligt. Het beste is tegen een uur of 22:00 in bed te liggen en niet eerder als 7:00 eruit te komen. En in het weekend uitslapen tot 9:00.

Daarnaast is het gebruik van voedingssupplementen aanbevolen, om zo extra ondersteuning te geven aan de bijnieren, zodat deze kunnen gaan herstellen. Het gebruik van natuurlijke supplementen is hierbij aanbevolen. Normaal gesproken krijg je voldoende voedingsstoffen binnen via de voeding, echter kunnen uitgeputte bijnieren wel wat extra ondersteuning gebruiken. Daarnaast krijgen veel mensen überhaupt niet voldoende voedingsstoffen binnen vanwege slechte eetgewoonten.

Belangrijke supplementen en vitaminen voor het herstel zijn: vitamine C, Vitamine B12 voor extra energie, vitamine E en pantotheenzuur. In de webshop van Voedingssupplementen Nederland kunt u alle supplementen vinden die u nodig bent voor een goed herstel van de bijnieren.

Tip: een goede voorbereiding is erg belangrijk, zodat je van alles op de hoogte bent voordat je begint. Voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen zijn erg belangrijk bij het herstel, maar daarnaast is het ook belangrijk dat je je lichaam en geest rust geeft.

Bezoek hier onze voedingssupplementen webshop