Buikspieren trainen met deze oefeningen!

Zodra de zomer er aan zit te komen, gaat iedereen ineens massaal buikspieren trainen. Dit is niet zo heel gek, want op het strand wil je er natuurlijk afgetraind bij lopen. In dit artikel gaan we het hebben over het trainen van je buikspieren; het belang van het trainen van de buikspieren en welke buikspieroefeningen je het beste kunt doen.

Waarom veel mensen buikspieren trainen?

Eigenlijk is het helemaal niet zo dat veel mensen hun buikspieren trainen. Ja, ze trainen de buikspieren wel, maar doen dit eigenlijk alleen vlak voor de zomervakantie. De meeste mensen vinden de buikspieroefeningen niet de leukste oefeningen die er bestaan, maar doen deze oefeningen toch om een sixpack te krijgen. Echter werkt het helaas niet zo makkelijk en zal er meer gedaan moeten worden om een sixpack te krijgen.

 

Het krijgen van een sixpack hangt namelijk niet alleen van het buikspieren trainen af. De voeding is daarentegen nog veel belangrijker. Iedereen heeft namelijk buikspieren, maar je ziet ze niet omdat er een laagje buikvet overheen zit. Wanneer je dit weet weg te krijgen, worden jouw buikspieren zichtbaar en ontwikkel je een sixpack. Dit vet krijg je alleen weg wanneer je minder calorie├źn binnen krijgt dan je verbrandt.

Het belang van buikspieren trainen

buikspieren trainenHet trainen van de buikspieren kan om twee redenen belangrijk zijn. De eerste is omdat je er graag mooi bij wilt lopen. Door de buikspieren goed te trainen en je voeding in orde te hebben, kan je een sixpack krijgen. Een andere reden is om je romp goed te trainen. Wanneer je een sterke romp hebt, zal je dit bij alle oefeningen terug zien. De balans van je hele lichaam wordt namelijk sterker wanneer je een sterke romp hebt.

En wanneer ik het over je romp heb, heb ik het niet alleen over je buikspieren. Naast je buikspieren zal je ook je zijbuikspieren moeten trainen en je onderrug. Met name die laatste is belangrijk om eventuele blessures te voorkomen. Het hebben van een sterke romp verbetert je balans, voorkomt blessures en laat je de overige oefeningen beter uitvoeren.

De buikspieroefeningen

Er zijn duizend verschillende mogelijkheden om je buikspieren te trainen. Zo kun je plaats nemen op een matje en buikspieroefeningen op de grond uitvoeren. Ook kun je gebruik maken van de buikspiermachine. Bij de laatst optie heb je iets meer stabiliteit en balans, waardoor de oefening makkelijker is.

 

De meest effectieve oefening voor je romp is planken. Het kan in het begin een zware oefening zijn, maar als je hem eenmaal vaker hebt gedaan wordt het een makkie. Wel is het belangrijk dat je de oefening goed uitvoert. Een andere bekende oefening is de crunch. Bij deze oefening kun je er voor kiezen om je benen op de grond te zetten of in de lucht te houden. Vervolgens kom je met je bovenlichaam telkens omhoog.

 

Het belang van buikspieroefeningen is dat je ze regelmatig doet. Zelf doe ik ze aan het begin van de training als warming-up. Mijn lichaam is dan lekker warm wat ten goede komt aan de rest van de training. Daarnaast heb je buikspieroefeningen gehad, waardoor je deze niet meer kan skippen.

Bronnen:

http://www.hypertrophy.nl

http://www.mensfitness.com/training/build-muscle/5-exercises-to-work-your-abs-to-exhaustion