De belofte van het South Beach dieet

Is het mogelijk om drastisch te snijden in koolhydraatrijke voeding zoals brood, aardappelen, snoep en tegelijkertijd gebakken spek, mayonnaise en roomboter te genieten? Nou, dat is wel het idee achter de dokter ‘Atkins Diet Revolutie’. Robert Atkins MD schreef een boek meer dan 40 jaar geleden. Voor een overzicht kijk je hier.

De theorie is dat als je dramatisch snijd in de koolhydraten je lichaam je bestaande vetreserves aanspreekt voor energiedoeleinden.

Het resultaat is dat je vet verbrand wat al eerder is opgeslagen en daarbij een bij product vrijkomt wat ‘ketonen’ heet. Deze ketonen worden gebruikt voor energie. 10 kilo of meer afvallen zijn volgens sommigen in een relatief korte tijd eerder regel dan uitzondering.

Wat je wel en niet kan eten:

Het eerste deel van het dieet is de introductie fase en heeft deze regels:

– niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag, voornamelijk van bepaalde groenten.

– eiwit en vet van gevogelte, vis, eieren, rood vlees, boter and plantaardige oliën.

– geen pasta, brood, granen, fruit, groenten met veel koolhydraten, geen zuivel (roomboter uitgezonderd) en room.

– geen noten, zaden, peulvruchten zoals bonen

– geen caffeine

– geen alcohol

Daarna komt een minder strenge fase waar doorlopend vet verliezen centraal staat. Er komen dan langzaam meer groenten bij. Ook zaden, noten, peulvruchten, bessen en ander fruit, wijn en andere laag koolhydraten alcoholische dranken en volkoren producten. Daarna ben je in de gelegenheid om meer koolhydraten te introduceren afhankelijk van de behoefte van het lichaam om je nieuwe gewicht en vetverlies vast houden.

Nieuwere versies van het dieet bevelen verstandige, zeer gezonde voedingskeuzes aan.

Moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Je hoeft echt niet naar meetings of special voedsel te kopen maar het is wel zo dat je toch behoorlijke veranderingen moet gaan doorvoeren in de manier waarop je gewend ben te eten en koken.

Het kan ook in het begin zijn dat je hoofdpijn krijgt en je geïrriteerd kan voelen. Sommige zeggen dat het komt omdat in de opgeslagen vetcellen ook gifstoffen zijn opgeslagen die met dieet ook in het begin vrijkomen en via de bloedsomloop moeten worden opgeruimd.

Door het accent te leggen op voedingsmiddelen met veel vezels en voedingsstoffen belooft het dieet hongergevoelens te onderdrukken, je vetverlies aan te jagen en ongewenste extra kilo’s kwijt te raken.