Wat is jouw fitness doel?

Voordat je gaat beginnen met trainen in een sportschool is het belangrijk om een doelstelling te bepalen. Op deze manier heb je een doel om te fitnessen en dit werkt motiverend, want hier kun je je aan vast houden en wanneer het even wat minder gaat kun je jezelf confronteren met je doel. Zo kun je nieuwe motivatie vinden om het vol te houden.

Fitnessen is een sport waar veel discipline voor nodig is. Veel mensen haken na een bepaalde tijd af omdat ze deze discipline niet hebben. Mensen die een doel hebben zullen minder snel afhaken, dan mensen die geen doel hebben. Een doel van fitness kan zijn dat je spiermassa wilt opbouwen, gewicht wilt verliezen of je conditie wilt verbeteren. Je kunt ook meerdere doelen hebben. Je kunt bijvoorbeeld spiermassa opbouwen en gewicht verliezen als je dit als doel hebt gesteld. Het is echt raadzaam om doelen te maken en je hier aan te houden, zodat je uiteindelijk het gewenste doel gaat bereiken.

Spiermassa opbouwen

Veel mensen onderschatten hoe moeilijk het is om spiermassa op te bouwen. Voor het opbouwen van spieren, zul je intensief moeten trainen. Daarnaast is het belangrijk dat je het vol blijft houden. Je spieren zullen binnen een korte tijd ‘kleiner’ worden, wanneer je niet regelmatig naar de sportschool gaat. Sommigen die spiermassa willen opbouwen denken niet of nauwelijks aan de juiste voeding, terwijl dit een van het belangrijkste factoren is van het opbouwen van spiermassa. Je spieren moeten bepaalde en vooral de juiste voedingstoffen binnen krijgen om spieren op te bouwen. Je kunt eventueel ook supplementen gebruiken. Supplementen worden steeds vaker met succes gebruikt.

Het opbouwen van spiermassa kun je doen met behulp van gewichten en apparaten op de sportschool. Het is wel belangrijk dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Op de sportschool zijn er namelijk genoeg mensen te vinden die de oefeningen niet op de juiste manier uitvoeren. Deze mensen lopen kans dat ze blessures krijgen. Probeer niet gelijk grote gewichten aan de apparaten te hangen als je net begint met trainen. We raden je aan om te beginnen met lichtere gewichten zodat je spieren er aan kunnen wennen. Een warming-up voor je training is eveneens belangrijk. Dit vermindert de kans op blessures.